Przepisy wegańskie na każdą kieszeń

poniedziałek, 21 października 2013

Pierogi bezglutenowe z kaszą jaglaną i porem

Zdrowe, wegańskie pierogi o jakich od dawna marzyłam. Przepis na ciasto bezglutenowe zaczerpnęłam ze strony: bezokruszka. Pomysł na farsz od dawna siedział w mojej głowie, kiedy przypadkiem czyszcząc lodówkę z resztek, odkryłam jak dobrze kasza jaglana komponuje się z porem. Sos czosnkowy firmy "farrer" trafił do niego przypadkiem, choć ja bym to nazwała szczęśliwym zrządzeniem losu. Tak się jakoś dziwnie złożyło, że dzień przed przygotowaniem pierogów natknęłam się na niego w sklepie - jego cena i skład mnie urzekły. Idąc z nim do kasy, zaczęłam sobie wyobrażać, jak doskonale wzbogaci smak nadzienia. I miałam rację! Farsz wyszedł przepyszny, do tego jest bardzo prosty i szybki w przygotowaniu. Jeszcze nie raz do niego wrócę ;)


Składniki:
Ciasto:
Mąka gryczana - 200 g
Mąka ziemniaczana 100g
Wrzątek - 250 ml
Olej - 1 łyżka
Sól - 1/2 łyżeczki
Farsz:
Kasza jaglana - pół szklanki
Por - jeden duży lub trzy małe
Sos czosnkowy - 1 duża łyżka lub więcej (zależy od sosu)
Pieprz i sól do smaku

Wykonanie:
Farsz
Gotujemy kaszę (opcjonalnie dodając odrobinę kurkumy). Odkrawamy i dokładnie myjemy zielone części pora, kroimy je w cienkie talarki (ilość moich mieściła się w zawartości trzech szklanek). Na patelni rozgrzewamy odrobinę tłuszczu, dodajemy por i smażymy ok 5-7 minut aż zmięknie. Wyłączamy gaz, dodajemy wcześniej ugotowaną kaszę, sól, pieprz i sos czosnkowy. (Ilość sosu zależy od rodzaju, ja użyłam sosu firmy farrer, który jest dosyć tłusty i rzadki dlatego wystarczyła mi jedna łyżka. W przypadku innych sosów możliwe, że będziemy potrzebować więcej). Wszystkie składniki dokładnie mieszamy.

Ciasto
Łączymy obie mąki, sól i dokładnie mieszamy. Stopniowo dolewamy do nich wrzątku, powoli mieszają całość, na koniec dodając odrobinę oleju. Ciasto wyrabiamy rękami aż zrobi się miękkie i elastyczne. Dzielimy na kilka części i rozwałkowujemy na stolnicy obsypanej nieco mąką gryczaną. Szklanką wycinamy kółka, nakładamy farsz i zlepiamy brzegi. Dalej postępujemy według jednego ze sposobów:
a) pierogi wrzucamy do wrzącej wody i gotujemy minutę od wypłynięcia 
b) pieczemy je w piekarniku nagrzanym do 180 stopni ok. 20-25 minut, w połowie czasu przewracając pierogi na drugą stronę
c) smażymy na margarynie roślinnej dobrej jakości


Ze wszystkich trzech opcji osobiście planuję pozostać przy ostatniej, mimo że jest najmniej zdrowa. Z racji złych wspomnień nawet nie próbowałam ich gotować, bo widziałam czym to się może skończyć w moim wykonaniu. Natomiast pierogi upieczone w piekarniku miały zbyt suche i chrupkie ciasto.


Podróżuj i jedz zdrowo! Czas na pierogi!

7 komentarzy:

  1. Pierogi z mąki gryczanej są pyszne! A Twoja propozycja farszu - bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubie pora. No i ciasto mi sie podoba bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  3. zaaakochana! Super pomysł, szkoda, że z ciastem zawsze mam problemy, bo taki obiad musi być świetny!

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety mam ten sam problem co poprzedniczka i ciasto na pierogi w moim wykonaniu jest typową mączną ciapką...tym bardziej imponuje mi Twój przepis:)Farsz natomiast mimo braku umiejętności wykonania ciasta będę w stanie przygotować i przyda się do innych potraw:) Tak więc przepis trafiony w dziesiątkę.
    Pozdrawiam, Enigma;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za przepis na ciasto - wygląda rewelacyjnie. Co do farszu - cóż, jakby kontynuacja brytyjskiej linii smakowej - frytek w bułce ;-) choć zapewne kasza z prosa z porami i innymi warzywami) by mi przypadła do gustu bardzo ale to bardzo Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  6. Hej :) chciałabym zapytać, czy te pierogi mają ten charakterystyczny, gryczany aromat?

    OdpowiedzUsuń